تاریک خانه
تاریک خانه

تاریک خانه

این گنج را دریابید

می نوش که عمر جاودانی این است          خود حاصلت از دور جوانی این است
هنگام گل و مل است و یاران سرمست      خوش باش دمی که زندگانی این است

بگذارید بگویم که سرخوشم ! سرخوش از یافتن گنجی دیریاب در این غریبستان. گنجی مالامال از آفاق و نفح قدسی که گر نوشی و سرمست نشوی عجب است ! اگر اهل فرهنگ و ادبید، عاشق تاریخ و وطن یا سر در کتاب و شعر، به اشارت سر برگیرید و چشم بگشایید که گنج ها به فراوانی و ارزانی فراوان می یابید. آری، باز هم در این وبلاگستان خوش ذوقی، ذوق سرشار کرده است و از کنج و کنار این سرزمین هرچه از شعر و شمع و شاهد یافته است یکجا برای نوشیدن آورده است. بیش از این به حرف دهانتان به آب نیاندازم، به وبلاگ کتاب های رایگان فارسی بروید. به راستی کاری سترگ را پی گرفته است که حق باشد یاریش دهیم در جمع آوری فهرست و لینک کتاب های آن لاین فارسی بر روی اینترنت و اگر توانستیم کتاب ها که خارج از دسترسند را به این مجموعه اضافه کنیم. خود چنین می گوید :

« یکی از آرزوهایی که همواره داشته ام این است که روزی ما ایرانیان نیز بتوانیم به مانند پروژه گوتنبرگ که در آن بالغ بر دویست هزار کتاب به زبان انگلیسی موجود است ؛سایتی به زبان فارسی داشته باشیم ودر این سایت تمامی کتابهایی که به شکل الکترونیک موجود است(به فارسی ) لیست شده وقابل دانلود باشد
در پروژه گوتنبرگ قسمت اعظم کارها به شکل داوطلبانه صورت می گیردیعنی هر کسی یک کتاب را انتخاب کرده وپس از هماهنگی با مسوولین سایت ؛آن را به شکل دیجیتال (مثلا در فورمت ورد)در آورده وبرای سایت می فرستد.
اما از آنجایی که ما ایرانیان دارای چنین امکانات وحمایت های مالی ای نیستیم که بتوانیم چنا ن تعداد عظیمی از کتابها را وارد یک سایت کنیم فکر می کنم بهتر است بدین گونه عمل کنیم که هر کسی یک کتاب را به دلخواه انتخاب کرده وآن را به شکل الکترونیک در آورد وبه من آدرس خود ونام کتاب را بگوید... »

جای کار بسیار دارد و شایسته است قدمی را، چندان کوچک، نیز به سوی جلو تمایل دهیم. ایده درست کردن یک سایت با امکانات قوی تر در ذهنم حلقه زده است، اگر روزی عمل شود ماندگار خواهد شد.

اما از میان این طویل داستان به مروری سریع اینان برگزیدم، باشد که عمیق تر در بحرش شنا کنم : رباعیات خیام - شمس تبریز - حافظ به روایت شاملو - مجموعه شعر حمید مصدق - دیوان کامل حافظ و بسیاری دیگر.

پی نوشت : شاید این سوال را در ذهن پرورش دهید که من اغلب این کتب را چاپ شده در اختیار دارم، پس چه حاجت به نسخ آن لاین ؟ در پاسخ باید به اهمیت دنیای آن لاین حوالتتان دهم و این که بسیار از آن کتاب ها در دسترس بسیار دیگر قرار ندارد و دیگر آنکه گستره انتشار بر روی اینترنت بسیار فراتر از انتشار محدود چاپی است. به آن فکر کنید که از این مجموعه موجود هر کس در هر جای این کره خاکی که توان اتصال به شبکه جهانی را داشته باشد می تواند بدون هیچ محدودیت به این کتاب خانه بزرگ نیز دسترسی داشته باشد. اکنون هرچه بر روی اینترنت حضور اعلام ندارد در بازه وجود به نظر نمی آید.

پی نوشت ۲ : هنوز مزه خواندن کتاب عباس معروفی، " فریدون سه پسر داشت " به صورت آن لاین در وجودم هست.

نظرات 8 + ارسال نظر
فرناز جمعه 24 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 05:14 ق.ظ http://www.goriz.blogsky.com

خیلی خیلی حوب بود

گمنــــــــام مــــــــــــــرد جمعه 24 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 06:18 ق.ظ http://sogand-ke.blogsky.com

سلام دوست عزیز...با ارزوی موفقیت روز افزون شما...و امید به اینکه هر روزتان بهتر از دیروز باشه....باید بگم وبلاگ خوب جالب و زیبایی دارید...قسمتی از مطالب رو خوندم بقیش رو افلاین میخونم.. خوشحال میشم پیش ما بیایی و با امدنت این چراغ کلبه ما رو روشن نگه داری....تا درودی دیگر بدرود...گمنام مرد

آذر کیانی شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 01:59 ق.ظ http://teryablog.com

سلام خانه روشنان. ای کاش میشد آدما را خوند. کتابا در هر کجا که باشند خونده میشن.... اما این کار هم بقول شما سترگ است..... و ستودنی. زنده باشی و استوار.

گمنــــــــام مــــــــــــــرد شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 07:56 ق.ظ http://sogand-ke.blogsky.com

سلام دوست عزیز...ممنون از همراهی شما دوست عزیزوووبه دلیل..ذیقه وقت....من وبلاگ شما رو افلاین نگه میدارم تا در اولین فرصت کامل بخونمش...بعد میام و نظرم رو خواهم گفت....روز جهانی عشق و وفاداری به عشق رو به شما تبریک میگویم...انشالاه روزی برسه که همه با همدیگه متحد بشیم و دنیایی از عشق درست کنیم...من یک طرح جدید از این روز جهانی عشق درست کردم اگر ما رو قابل دونستین بیایین و ببینین..موفق باشید

شار شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 08:31 ق.ظ http://weblog.shaar.com

آقا ممنون که سر زدی!
عجب انرژی! چه پر و پیمون نوشتی . . .

محسن یکشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 11:59 ب.ظ http://andishehno.com

سلام وبلاگ خوب و بروزی دارید. موفق باشید

خسروپرویز دوشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 05:27 ب.ظ http://khosrowparviz.blogsky.com

درود بر شما!

سپاس شما را که اینگونه زحمت می‌کشید... بدرود!

گلسرخ دوشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 09:49 ب.ظ http://shabbeesobh.persianblog.com

دوست عزیز سلام سایتتان کامل بسیار مفید است از خواندن آن لذت بردم و از بابت فریدون سه ژسر داشت هم ممنونم ...خوشحال خواهم شد اگر نظرتان را در مورد نوشته هایم بدانم نظرتان برایم جالب خواهد بود...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد