تاریک خانه
تاریک خانه

تاریک خانه

لینک دونی موضوعی، ایده جدید

امشب برایتان یک ایده جدید می خواهم صادر کنم.
چه فکر کرده اید، ایده صادر کردن فقط باید کار بزرگان باشد ؟ نه ، من هم می توانم با کمی فکر و یک کم چرخ زدن این ور و آن ور نظریه جدید و جهان شمولی بدهم که چه بسا بگیرد و ما را این وسط چیزی رسد !
اما خوبی ایده های من این است که اکثرا تئوریک باقی می مانند و یک نفر هم که باید حداقل خودم باشم حاضر به اجرایش نمی شود. مثل ایده "وبلاگ خانوادگی". ولی به هر حال از هیچ بهتر است، بدرد پر کردن صفحه امشبی می خورد.
بگذریم... این ایده که مجانا در اختیارتان می گذارم فکر نکنید همین جور کتره ای و شکمی است، اگر به آن عمل کنید می توانید علاوه بر خیر دنیا و آخرت، بازدیدکننده ها را نیز چونان سیل سرازیر کنید. پس کم نپنداریدش.
ایده ساده است. وبگردی هدف دار برای رسیدن و کشف کردن منابع جدید و متمرکز کردن آن ها در یک جا.
یک تیتر درنظر می گیریم، مثلا در طول یک هفته، و بدنبال سایت ها و مطالب بدردبخور می گردیم و با بررسی و فیلتر کردن لیست آن ها، لینک های بدرد بخور را یک جا جمع می کنیم، و به نام یک منبع جدید درباره آن تیتر معرفی اش می کنیم.
فکرش را بکنید، ما در روز در طی وبگردی ها به چه لینک ها و منابعی که بعضا ناشناخته و ارزشمند هستند می رسیم و بعضی را ندیده می گیریم و تعدادی را می بینیم و حد اکثر اگر جایی برای انتشار اینگونه لینک ها، مثل لینک دونی وبلاگ ها، داشته باشیم در دسترس بقیه می گذاریم، که آن هم ممکن است بدرد بعضی ها بخورد یا نخورد چون پراکنده و بی نظم است و از هر دری مطلبی هست. خوب می شود این اتفاقی بودن را به هدف دار بودن تبدیل کرد. درست مثل فیش برداری.
فرض کنید من باید درباره یک نویسنده مثل احمد محمود یک تحقیق و مطالعه با استفاده از اینترنت بکنم. پس راه دیگری ندارم جز ساعت ها وقت بگذاشتن در موتورهای جستجو یا سایت های ادبی و مرتبط، آخر سر هم معلوم نیست ممکن است در چه مدت به نتیجه درستی برسم. 
خوب حالا اگر شخص دیگری قبلا همچین کاری کرده بود، می دانید چقدر کار آن فرد را راحت کرده، در ضمن او هیچ عجله ای هم نداشته بنابراین سر فرصت منابع را دسته بندی کرده و در یک جا در زیر نام آن نویسنده لیست کرده است. در واقع یک جور دسته بندی و طبقه بندی محدود و دستی است، چون جستجو در سایت ها همیشه دقت مورد نظر ما را ندارد و جدا کردن سره از ناسره وقت می برد.
به نظر من مثلا در طول هر هفته موضوع و تاپیکی به دلخواه برگزینیم و مثل هفته های بزرگداشت که در طی یک هفته هرچه به آن فرد یا واقعه یا موضوع مربوط هست را بررسی می کنند، ما هم یک هفته در گشت و گذار ها آن موضوع را در نظر می گیریم و اگر به چیز با ارزشی رسیدیم آن را به لیست اضافه می کنیم و آخر هفته هم نتیجه کار را برای بقیه متشر می کنیم.
موضوع برای تحقیق و "لینک یابی" در ذهن همه ما زیاد است. می شود از مناسبت های مختلف محلی استفاده کرد، چند هفته پیش سالروز تولد محمود دولت آبادی بود، بهترین بزرگداشت برای او می توانست جمع کردن نوشته ها و نگاه های دیگران درباره اش باشد.
حتی می شود یک سایت اختصاصی برای این کار راه انداخت با کمک افرادی که هر هفته باید منابع مورد تاییدشان را گردآوری کرده و اضافه کنند.
به هر حال سعی می کنم این یکی را تجربه کنم...خوب فعلا استراتژیک دیگه ای ندارم، خیلی خسته شدم، شما هم حرف نزن... خدافظ : )
نظرات 3 + ارسال نظر
مرتضی یکشنبه 6 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 11:49 ب.ظ http://mortezaa.blogsky.com

سلام
واست یک پیغام دادم برگشتم دیدم باز آپدیت کردی.
پایه ای بهت یا علیش رو میگم.
آقا من یک ایده وبلاگ تخصصی عمران واسه امشب دات بلاگ اسکای داشتم. اما می بینم این جامع تر است حقیقتش هم یک مقدار اون واسم سنگین بود ولی باز در فکر اون هستم اما نیاز به تمرکز بیشتر داره
پایه باشی آزمایشی این کار رو می کنیم.
این بار ایده مال تو هست
لوپی ام بده ...
بای

بهار دوشنبه 7 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 12:32 ق.ظ http://baharkhanom.blogsky.com

خوبه، ولی.....گفتی حرف نزن من هم خستم چیزی نمیگم :)

زهره دوشنبه 7 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 10:56 ق.ظ http://zohre.blogsky.com

خیلی ایده ی خوبی هست.هم شما و هم همه ی سانی ه می خوان اینکارو انام بدن موفق باشین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد