تاریک خانه
تاریک خانه

تاریک خانه

عصر دیجیتال

بعد از همه آن شبهای بی ستاره و به انتظار نشستن و نیافتن انگار هجران به سر آمد و آن شب وصال امشب است، پس در جستجوی او به راه زدیم  تا یکی را که بیشتر خود را آراسته بود و از آن اول عقل و هوش مان را پیش خود به امانت نگه داشته بود و با هزار ناز و صد حسن با تمام وجود دست های گرم و چشمان دقیق ما را بر روی بدن ظریف خود تمنا می کرد از پشت آن پرده بدر آورده با خود برای آراستن و خلق لحظاتی به کوتاهی عمر با او بودن با خود به اندرون ببریم و شبی را دم غنیمت شمریم و اکنون آن شب رحمت است که دراز باد دقایقش که گر در کنار معشوقی چون او باشی ثانیه ها را هم توانی با خود تا شب ستاره اندودی دگر ثبت کنی و هیچ گاه فراموش نشود. بر رویت که لبخند زند همه دلبریست و چون با چشمان زیبایش جهان را به نظاره نشینی جز لطف نبینی. با خود اندیشیدم که این لحظات را چه بهتر که با شما به قسمت نشینم تا اگر شما نیز چون من دیری است چشم در راه مانند اویی به تعجیل بیفتید در راه یافتن او در مکانی دگر که البته شرحش خواهد رفت. پس شروع به مکاشفت و ملاطفت این موجود کردیم...
 
بله درست حدس زدید آن موجود چیزی نمی تواند باشد جز یک دوربین دیجیتال با ظاهری آراسته که می توان شب را با آن به صبح و بالعکس کرد ! پس اگر به راه دیگری رفته اید بدانید که همه خطا و نشان از نپختگی مراحل سلوک شماست و این بنده بی تقصیر.
البته این افتخار هم نشینی تنها امشب است که مرا نصیب شده و چون سپیده زند صاحبش در خانه خواهد زد و من به جهت تست به جان این موجود زیبا و دلفریب افتاده ام و اگر تا فردا زیر دست و چشم من دوام آورد معلموممان می شود که می توان یک عمر دنیا را از پشت چشمان او به تماشا نشست.
پس حدیث دیجیتال اگر نشنیده ای به ادامه این روایت با صبر و حوصله گوش فراده.
 
آنقدر نام و اسم و رنگ و تبلیغ فراوان است و گیج کننده که واقعا انتخاب را سخت می کند، البته اگر بودجه خود را همان اول کار مشخص کنید زودتر به نتیجه خواهید رسید مگر اینکه یکی از این خصوصیات برای شما حیاتی باشد که آن وقت باید موقع پول دادن فقط به کمالات این موجود فکر کنید وگرنه سرتان سوت خواهد کشید.
دوربین های دیجیتال با ارمغان راحتی که برای اسفتاده کنندگان آورده اند به سرعت از دوربین های غیر دیجیتال پیشی گرفتند. برای خانواده هایی که دیگر کامپیوترشان آن جذابیت گذشته خود را از دست داده و بدنبال راهی برای لذت بیشتر از تکنولوژی های جدید و سرگرم کننده می گردند دوربین های دیجیتال می تواند تجربه لذت بخشی باشد، و همین طور تحولی بنیادین برای رسانه ها و عکاسان حرفه ای بویژه عکاسان خبری است. عدم نیاز به فیلم های عکاسی در این دوربین ها باعث حذف زمان ظهور و چاپ فیلم به طور کامل است، به طوری که از زمان فشار دکمه شاتر تا دیدن نتیجه کار تنها چند لحظه فاصله است که این می تواند در سرعت خبر رسانی و مخابره تصاویر یک برتری کلیدی باشد. همینطور امکان ذخیره تصاویر تا چندصد عکس مشکلات گذشته را در محدودیت فریم های هر حلقه فیلم تا حدود زیادی برطرف می کند. دوربین های دیجیتال پیشرفته کنونی می توانند با ثبت تصاویری با چند میلیون پیکسل تمامی نیاز های عکاسان حرفه ای را برآورده کند و همینطور طراحی دوربین های فوق العاده سبک و کوچک باعث تمایل هرچه بیشتر عکاسان آماتور و خانواده ها به استفاده از آن ها می شود. دوربین هایی که با افزودن قابلیت هایی چون زوم، ضبط فیلم، پخش موسیقی، پخش از طریق تلویزیون، چاپ مستقیم بر روی کاغذ و... آینده غیر قابل تصوری از تکنولوژی دیجیتال را پیش روی ما می گذارند.
 
ویژگی های کلی و خصوصیات مهم این دوربین ها این گونه است :
- قابلیت تفکیک پذیری (image resolution) : هر چقدر تفکیک پذیری یا به عبارتی ثبت تصویر با جزییات بیشتر در دوربین بیشتر باشد می توان تصاویر بزرگتر و دقیق تر برای چاپ تهیه کرد. این ویژگی از ضرب تعداد نقاط تشکیل دهنده تصویر (پیکسل) به صورت افقی و عمودی حاصل می شود، درست مانند سایز دسکتاپ در صفحه نمایش مانیتور که هرچه بیشتر باشد اشیا کوچکتر ولی دقیق تر می شوند. سعی کنید دوربینی که حداکثر تفکیک پذیری اش از 600 x 800 پایین تر است نخرید. تفکیک پذیری به صورت حاصل عدد بیشترین رزولیوشن هم عنوان می شود. مثل 1.2 مگا پیکسل که یعنی این دوربین در بیشترین حالت می تواند تصویری با تفکیک پذیری x 1024 x 1280تولید نماید.
- حافظه : تصاویر گرفته شده به صورت فایل های عکس در روی یک حافظه از جنس flash memory ها درون دوربین ذخیره می شود. هرچه میزان حافظه اولیه دوربین بیشتر باشد می توان عکس های بیشتری را ذخیره کرد. در بعضی از دوربین های جدید امکان افزایش این حافظه وجود دارد که این امکان می تواند برای مواقع دور از دسترس بودن کامپیوتر مثل مسافرت ها بسیار مفید باشد.
- لنز : لنز دوربین اولین عنصر دخیل در گرفتن تصاویر و انتقال آن به حسگر دوربین است، بنا براین قدرت آن به ثبت تصاویر بهتر کمک می کند، لنز های دوربین های جدید همانند لنر دوربین های فیلم برداری قابلیت زوم را هم دارا می باشد که این می تواند به کادر بندی های دقیق تر و عکاسی بهتر از مناظر کمک کند. زوم اپتیکال با حرکت فیزیکی لنز و ایجاد بزرگ نمایی تصویر بوجود می آید که در شفافیت تصویر تغییری بوجود نمی آید. بزرگنمایی دیجیتالی نوع دیگری از زوم است به نام زوم دیجیتال که هرچه بیشتر شود از کیفیت تصویر کاسته می شود.
- صفحه نمایش LCD : این دوربین ها برخلاف دوربین های رفلکسی که تنها از طریق دریچه کوچک view finder می توانستیم سوژه مورد نظر را داخل کادر قرار دهیم، صفحه نمایش بزرگتری را دارد که می توان تصاویر را بدون نزدیک کردن دوربین از پشت آن دید. علاوه بر آن اکثر تنظیمات دوربین می تواند در داخل این صفحه نشان داده شود. سایز این صفحه می تواند یک وجه تمایز دیگر دوربین های مختلف شود.
 
همانطور که اشاره کردم دوربین های جدید جدا از وظیفه ثبت کردن تصاویر قابلیت های متنوعی را فراهم می کنند که در هر دستگاه می تواند متمایز باشد.
به طور کلی با افزایش قدرت تفکیک پذیری دوربین ( مگا پیکسل ) بر قیمت آن ها افزوده می شود. مهمترین شرکت های تولید کننده دوربین های دیجیتال canon ، sony ، olympus و fujifilm می باشند که سطح قیمت محصولات اولیه آنها در مقایسه با سایر شرکت ها بسیار بالاتر است.
دوربین Canon EOS 10D با قدرت 6.3 مگاپیکسل جزو دقیق ترین دوربین های ساخته شده است و همینطور گرانترین با قیمتی در حدود 1500$.
 
این مختصری بود در باب دیجیتال، تا دیر نشده لذت زندگی دیجیتالی را بچشید، فردا عکس های این کوچک دوست داشتنی را خواهم گذاشت با خصوصیات شخصی اش.
 
- برترین دوربین های دیجیتال از نگاه مجله pc world : زیر 500 دلار - بالای 500 دلار
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد